Wanneer heb je nu recht op compensatie bij vluchtvertraging - Dan de feestdagen komen er aan een prima gelegenheid voor de vakbonden om te gaan staken.
Heb je recht op compensatie als je vlucht geannuleerd is door de Staking in Spanje?
Er is door de Europese Unie een verordening ingesteld om je beschermen als consument. Maar vanaf wanneer heb je dat recht op compensatie, hoeveel vertraging moet je minimaal hebben, een heleboel vragen op een keer.
Hier een goed artikel van AVICLAIM.
Recht op compensatie bij vluchtvertraging
De Europese Unie heeft een verordening ingesteld om u als consument te beschermen. Reeds meer dan 15 jaar zijn uw passagiersrechten vastgelegd in het Verdrag van Montreal en Verordening (EG) 261/2004. In Verordening (EG) 261/2004 is vastgesteld dat passagiers gecompenseerd moeten worden wanneer er sprake is van een vertraagde- of geannuleerde vlucht. Hieronder staat beschreven wanneer en waar je recht op hebt bij een vertraging.
Vanaf wanneer heb je recht op compensatie?
Als je vlucht meer dan 3 uur vertraagd is heb je al recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies. Het belangrijkste hierbij is dat het gaat om de aankomstvertraging en niet om de vertrekvertraging. De hoogte van de vergoeding hangt samen met de vluchtafstand, en staat helemaal los van de ticketprijs.
Mijn vlucht was vertraagd, hoeveel vergoeding kan ik claimen
De hoogte van de vergoeding hangt af van de vluchtafstand en staat los van de ticketprijzen. In het geval van meerdere vluchten op een boeking wordt er gekeken naar de afstand tussen het eerste vertrekpunt en de eindbestemming
€ 250,00
Vluchten tot 1500 km
€ 400,00
Vluchten tussen de 1500 en 3500 km binnen Europa
€ 600,00
Vluchten van meer dan 3500 km buiten Europa
Van belang is dat het gaat om een vlucht welke vertrekt uit Europa of een vlucht die wordt uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij. Let wel op dat het om de uitvoerende maatschappij gaat en niet perse om de maatschappij waar u de tickets heeft gekocht. Heeft u bijvoorbeeld bij KLM geboekt van New York naar Amsterdam, maar wordt deze uiteindelijk door hun partner United Airlines uitgevoerd, dan valt deze vlucht niet onder de Europese regelgeving.
Vlucht geannuleerd
Bij annulering van de vlucht heb je recht op compensatie als de annulering minder dan 14 dagen voor vertraging aan je kenbaar wordt gemaakt. Mocht de luchtvaartmaatschappij een alternatief aanbieden bestaat er een mogelijkheid dat het
recht op compensatie vervalt. Hieronder een overzicht met de bedragen waar u recht op heeft bij een eventuele annulering.
Vluchtafstand
Tot 1500 km
Tot 3500 km
Meer dan 3500 km
Meer dan 3500 km
Vertrek
> 1 uur eerder of
> 1 uur eerder of
> 1 uur eerder of
> 1 uur eerder of
Aankomst €
> 2 uur later 250
> 2 uur later 400
> 2-4 uur later 300
> 4 uur later 600
Heb je recht op compensatie als je vlucht geannuleerd is door de Staking in Spanje?
In Spanje wordt er rondom Pasen veel gestaakt op de luchthavens en bij de luchtvaartmaatschappijen.
Deze stakingen verschillen van elkaar als het gaat om je rechten als consument. Is jouw vlucht vertraagd of geannuleerd vanwege de staking op de luchthavens (beveilings- , grond-, schoonmaakpersoneel) welke in dienst zijn van de luchthaven heb je geen recht op compensatie. De luchtvaartmaatschappijen kunnen hier geen invloed op uitoefenen.
De afgelopen dagen hebben de piloten van Air Nostrum gestaakt. De luchtvaartmaatschappij heeft hier wel directe invloed. Is je vlucht geannuleerd of vertraagd door deze staking heb je wel recht op compensatie.
Je hebt altijd recht op verzorging
Als uw vertraging meer dan drie uur bedraagt, dan dient de luchtvaartmaatschappij u te verzorging aan te bieden in de periode dat u gedupeerd bent.
Dat houdt het volgende in:
- Hotelovernachting(en) indien de vlucht pas de volgende dag vertrekt. - Vervoer van en naar de luchthaven
- Eten en drinken ten tijde van de vertraging (in normale verhouding)
Bieden ze u niets aan en moet u zelf kosten maken? U kunt dan zelf een accommodatie boeken en eten en drinken regelen. Dit kunt u later met bonnetjes claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Let wel; veel maatschappijen vergoeden geen alcoholische versnaperingen en 4 of 5 sterren hotels.
Heb je problemen gehad met je vlucht en heb je vragen? Deze mag je altijd vrijblijven stellen aan Aviclaim.