Dieren transport Schiphol

Gepubliceerd op 4 juni 2018 om 14:37

Dieren transport Schiphol - Dieren op Schiphol, de luchtvaartmaatschappij KLM heeft zelfs een speciaal hotel voor dieren. De Amsterdamse luchthaven Schiphol maakt het drukste jaar in haar honderdjarig bestaan door. Alleen al in de maand augustus namen 6,4 miljoen mensen het vliegtuig. De terminals zijn overvol en voor de paspoortcontrole staan steevast lange rijen.



Op een ochtend in het najaar sla ik niet linksaf de passagiersdrukte in, zoals altijd wanneer ik kom aanrijden, maar rechtsaf, waar KLM Cargo is ­gevestigd. Afgelopen jaar vervoerde de Nederlandse ­luchtvaartmaatschappij 704.840 ton aan vracht. Van bloemen (dagelijks toestellen vol) en vliegtuigonderdelen tot computerchips en reuzenpanda’s.

Ik kom voor de dieren. “We hebben liever niet te veel mensen ­hierbinnen,” zegt Karin Volger van Air France KLM Martinair Cargo, terwijl we van alle kanten door honden- en kattenogen worden aangestaard. “Prikkels proberen we te vermijden.”

 

Geen dier zal er ooit om hebben gevraagd om van A naar B te worden vervoerd. Maar wij mensen weten wel beter: we sturen onze honden, katten en giraffen naar de verste uithoeken van de planeet. Nog verder soms. Het Moskouse straathondje Laika maakte naam door in 1957 als eerste hond rond de aarde te vliegen. Maar meer dan dertig jaar eerder, in 1924, had een Nederlands rund de wereldprimeur. Stier Nico, die dat jaar per Fokker F3 van Rotterdam naar Parijs reisde, was het eerste zoogdier dat het luchtruim koos. Het indertijd revolutionaire idee om Nico per vliegtuig te sturen, was geboren uit noodzaak. In België heerste mond- en klauwzeer; vervoer over de weg zou de gezondheid van de prijsstier in gevaar brengen.

Nu worden er jaarlijks alleen al miljoenen siervissen ons land ingevoerd, waarvan een groot deel direct door naar elders wordt gevlogen (in 2013 ­waren het er 23 miljoen). Pallets vol passeren Schiphol. “Vooral in het voorjaar komen er veel binnen. Dan vullen de mensen hun vijver”, zegt ­Bernard de Boer, salesmanager levende have van Air France KLM Martinair Cargo.



In een grote loods vlak naast het platform waar de vliegtuigen worden ­geladen en gelost, heeft KLM een dierenhotel ingericht – volgens de vliegmaatschappij zelf het grootste en modernste ter wereld. Al is dat ­moderne lastig te zien: hokken blijven hokken. Op een oplegger net buiten de toegangspoort staat een houten kist met een tiental alpaca’s. Ze zijn net aangekomen uit Chili en reizen dadelijk door naar een fokker in Duitsland. Ze hebben een sjaaltje om hun lange hals, ter bescherming tegen de West-Europese najaarskou.

 

Voor ze verder mogen, moeten ze door de keuring. Inspecteurs van de ­Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleren alle dieren die het land in- en uitgaan. Behalve de algemene gezondheidstoestand van de dieren – meestal steeksproefsgewijs –, controleren ze vooral de bijgeleverde papieren. Alleen als het transport volledig is gedocumenteerd, accepteert Air France KLM Martinair Cargo de vervoersopdracht. “Bij elk dier willen we de documenten zien. Twijfelen we over de herkomst of de bestemming, dan gaat het transport niet door”, zegt ook Gerald Bergkamp, directeur dierentransport. Als particulier een huisdier voor vervoer aanbieden, kan dan ook niet: het dierenhotel werkt alleen samen met gespecialiseerde
expeditiebedrijven die ervaring hebben met de vereiste papieren rompslomp.


Veilig, vertrouwd en 100% zorgeloos een auto huren doe je bij Sunnycars


Zieke dieren die binnenkomen (een hond met hondsdolheid, bijvoorbeeld) gaan ofwel in quarantaine of de NVWA besluit tot euthanasie. Hoe vaak dat gebeurt, wil de NVWA niet zeggen. Vaak dient Schiphol (net als voor menselijke passagiers) als transitluchthaven, bijvoorbeeld voor dieren die naar Chinese dierentuinen worden overgebracht. “De welvaart in China stijgt en de elite heeft Afrika ontdekt. Dat merken we aan het aantal dieren dat hier passeert.”

 

Alle dieren die langer dan twee uur in transit moeten wachten, worden er opgevangen. Het hotel heeft zelfs een eigen hondenuitlaatservice: verzorgers die met de dieren een rondje om het parkeerterrein lopen. Er zijn weinig soorten die de hotelmedewerkers de afgelopen jaren niet hebben zien passeren. Van de meeste kijken ze niet meer op, een enkele uitzondering daargelaten. Op de dag dat ik er ben, heerst er een lichte opwinding: die avond komt er een reuzenpanda. Het dier was in bruikleen bij een Oostenrijkse dierentuin en gaat nu terug naar China.

In de vele hokken die links en rechts staan opgesteld, zie ik echter vooral huisdieren. Veel raspuppy’s en -kittens, afkomstig van fokkers en nu op weg naar een handelaar of een nieuw baasje. Jaarlijks zijn het er vijftienduizend.

Ik loop nog eens langs de hondjes. Op een hoop versnipperde kranten zit Gatsby,
een Chinese gekuifde naakthond met een hangend oortje en een koddig jasje aan. Straks mag hij een rondje over het parkeerterrein. Morgen zal zijn baasje hem op een luchthaven in de Verenigde Staten opwachten.

 

Bron: National Geographic |   Auteur: Pancras Dijk   |    Fotograaf: Servaas Neijens


sunweb-zonvakantie-Spanje zonvakantie-tui, Spanje zonvakantie-Spanje Reisburo-zonvakantie
De Jong- zonvakanties Spanje
Eliza was here!
vakantiereizen PrijsVrij
Trivago hotel vergelijker
Solmar Zon bestemmingen - Spanje
Traveltroef-koffer vol kortingen